MENUMENU

Sporten met artrose

Artrose komt bij ruim 1 miljoen mensen in Nederland voor en wordt ook wel osteoartritis genoemd. In principe kan artrose in alle gewrichten in het lichaam voorkomen. Maar wat is het precies en wat kunt u er tegen doen? In deze blog proberen wij u zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat artrose is en hoe u er het beste mee om kunt gaan

Wat is artrose?

Artrose is één van de vormen van reuma en gelijk ook de meest voorkomende. Het is een aandoening in het gewricht, in de meeste gevallen bij de knie, heup of hand. Vaak denkt men dat het slijtage is van het gewricht, dat is niet helemaal het geval. Een gewricht is een situatie waarbij 2 botten bij elkaar komen. Tussen die twee botten zit het kraakbeen en gewrichtsvocht, deze zorgen er voor dat de botten soepel langs elkaar kunnen bewegen. Bij artrose is een groot deel van het kraakbeen dunner en minder glad geworden. Hierdoor kunnen de botten niet meer zo soepel bewegen als daarvoor en ontstaat er dus stijfheid in het gewricht. Zie de afbeelding hieronder hoe dat er ongeveer uit ziet.artrose

Wanneer en waar komt artose voor?

De stijfheid van artrose komt met name voor als men al even niet bewogen heeft. Vaak is dit het geval in de ochtend. Door wat te bewegen verdwijnt de stijfheid geleidelijk. Artrose komt met name voor in de knieën, heupen, duimen en vingerkootjes. Hoe het echter ontstaat is nog niet volledig duidelijk. Wel is men er achter gekomen dat het vaker voorkomt bij mensen boven de 45, mensen met overgewicht, vrouwen en dat het in de familie kan zitten. Bij 3 van deze 4 oorzaken is niets te doen, aan overgewicht is uiteraard wel wat te doen.

Wat kun je doen met artose?

Zoals eerder vermeld zorgt beweging ervoor dat de stijfheid in de gewrichten vermindert. Het is dan ook zo dat bewegen de klachten kan verminderen of zelfs kan voorkomen. Door te bewegen versterk je de spieren in het lichaam. Getrainde spieren zorgen er op zijn beurt weer voor dat de gewrichten meer stevigheid krijgen. Wel is het zo dat de spieren ook weer niet overtraind moeten worden, dit kan weer voor overbelasting zorgen. Ook lang niet alle sporten kunnen worden gedaan met artrose. Contactsporten zoals voetbal, basketbal, boksen en rugby worden dan ook afgeraden. Maar ook wintersporten en zware krachtsporten kunnen gevaarlijk zijn bij deze gewrichtspijn. Sporten die door fysiotherapeuten wel worden aangeraden zijn sporten als zwemmen, wandelen, golfen en aquarobics. Fitness is een sport die niet altijd aanbevolen wordt. Dat komt omdat fitness bij onjuiste uitvoering erg gevaarlijk kan zijn. Toch kan fitness juist goed helpen bij artose, in het volgende stukje vertellen we hier meer over.

Fitness me artrose

Belangrijk bij fitness met deze gewrichtsaandoening is onder andere een goede warming-up en cooling-down. Uiteraard is dit belangrijk bij elke sport, maar bij artrose is het extra belangrijk om de spieren goed warm te maken. Verder is een juiste uitvoering erg belangrijk. Zo kan een verkeerde beweging al erg gevaarlijk zijn voor de gewrichten. Daarnaast is het van belang om te weten of de juiste gewrichten wel worden belast. Kortom; fitness met artrose zou alleen gedaan moeten worden onder de juiste begeleiding. Goed opgeleide instructeurs kunnen je helpen bij de houding en het trainen van de benodigde spiergroepen en gewrichten.

Vond u deze blog interessant? Lees dan ook onze vorige blogs over:
– Stress, burn-out en veerkracht
– Bewegen tegen dementie
– Sporten met COPD
– Waarom ouderen zouden moeten sporten

Bronnen:

- Castagna, G. (2010). Gezondheidsnet. Sporten bij gewrichtspijn. Opgehaald op 20-11 van: https://www.gezondheidsnet.nl/spieren-en-gewrichten/sporten-bij-gewrichtspijn

- ReumaNederland. (z.j.). Artrose. Opgehaald op 20-11 van: https://reumanederland.nl/reuma/vormen-van-reuma/artrose/

ontwerp en ontwikkeling: refreshed