fbpx

Optimaal voorbereid op wintersport

wintersport HFHet wintersport seizoen zit er weer aan te komen. Dat betekent lekker de berg af skiën of snowboarden en uiteraard lekker afsluiten met een goede après-ski. Voor de après-ski hoef je je niet voor te bereiden. Maar wil jij uitblinken bovenop de berg? Of wil jij de kans op blessures minimaal houden? Dan is het het wel handig om de juiste voorbereidingen te treffen. In deze blog lees je hoe je dat kunt doen!

Waarom moet je je voorbereiden?

De wintersport is een periode van veel en intensief bewegen wat risico met zich mee brengt op blessures en veel spierpijn. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen is het goed om zo voorbereid mogelijk op reis te gaan! Naast dat een goede voorbereiding blessures kan voorkomen, zul je merken dat het skiën of snowboarden je ook gemakkelijker af zal gaan. Als je naar beneden gaat op de piste, zul je met de benen veel klappen op moeten vangen. Met meer spierkracht en coördinatie in de romp en benen zullen deze klappen veel minder hard aan komen!

Verschillende soorten trainingen

Een goede wintersportsessie bestaat uit verschillende componenten. Er wordt onder andere coördinatie/stabiliteit, uithoudingsvermogen en explosiviteit van het lichaam gevraagd. Deze 3 componenten kunnen op verschillende manieren getraind worden.

Stabiliteit

WaterzakStabiliteit is erg belangrijk om de balans op de ski’s of het snowboard te kunnen houden. Je bent jezelf constant aan het corrigeren doordat geen enkel stukje afdaling hetzelfde is. Met name in de benen en core zal deze stabiliteit en mobiliteit getraind moeten worden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld squat varianten uit te voeren waarbij er gebruik wordt gemaakt van een aquabag. Een aquabag is een zak die half gevuld is met water om de balans te training (zie afbeelding).

Explosiviteit

De explosiviteit komt veel terug tijdens de wintersport. Je vangt constant bepaalde klappen met de beenspieren op om de afdaling zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met oefeningen specifiek gericht op de explosiviteit, maak je de beenspieren sterker en zal zo’n afdaling ook soepeler verlopen. Explosiviteit kan goed getraind worden met bijvoorbeeld sprongbewegingen of tijdens een ‘HIIT’ training.

Uithoudingsvermogen

Het stukje uithoudingsvermogen spreekt eigenlijk voor zich. Een hele dag skiën kan aardig wat vragen van jouw conditie. Is jouw conditie op en top? Dan zal zo’n afdaling makkelijker gaan dan wanneer je een slechte conditie hebt. Conditie kun je trainen door cardio oefeningen te doen of door de eerder genoemde ‘HIIT’ trainingen te volgen.

Wintersport trainingsschema bij Harderwijk Fitness

roeimachine HFBij Harderwijk Fitness hebben wij voor alle leden die geïnteresseerd zijn een trainingsschema opgesteld die specifiek gericht is op de wintersport. In dit schema hebben wij bovenstaande componenten verwerkt. Zo zijn er oefeningen die de stabiliteit bevorderen door middel van bijvoorbeeld balans oefeningen. Het stukje explosiviteit hebben wij verwerkt met bijvoorbeeld ‘lunge sprongen’. Het laatste stukje uithoudingsvermogen is verwerkt in een stukje roeien en op de crosstrainer.

Gaat u binnenkort op wintersport? En bent u benieuwd naar ons op maat gemaakte schema? Neem dan snel contact met ons op of kom bij ons langs en wij helpen u verder!

ontwerp en ontwikkeling: refreshed