fbpx

Algemene trainingsprincipes uitgelegd

Niemand is gelijk en niet iedereen heeft exact de zelfde doelen. Om toch zo veel mogelijk resultaat te behalen zijn er aantal trainingsprincipes die je moet kennen. In deze blog bespreken we de principes van individualiteit, specificiteit, reversibiliteit en progressieve belasting. 

Het principe van individualiteit

KBElke persoon is anders, zo ook in de sportwereld. Een ieder heeft een andere bouw en het lichaam heeft een andere manier van reageren op bepaalde bewegingen. Niemand heeft de zelfde genetische eigenschappen, met uitzondering van (eeneiige) tweelingen. Met name de erfelijkheid bepaalt voor een persoon hoe hij of zij reageert op een bepaalde training. Dit wordt het principe van individualiteit genoemd. Dit is de reden waarom je niet kunt verwachten dat 2 personen precies het zelfde reageren op één bepaald trainingsprogramma. De verschillen komen door variaties in celgroei, stofwisseling en zenuwregulatie. De ene persoon kan heel goed reageren op een specifiek programma, dit noemen we responders. Daar waar de andere misschien helemaal niet reageert op hetzelfde programma, de non-responders. Dit is reden waarom iedereen persoon een individueel trainingsprogramma zou moeten volgen. Bij Harderwijk Fitness maken wij deze voor jou op maat.

Het principe van specificiteit

De meeste personen die sporten hebben een doel voor ogen. Althans, iedereen die sport zou met een doel moeten sporten. Zonder doel kan het zijn dat er geen vooruitgang wordt geboekt. Maar voor elk doel kan het trainingsprogramma worden aangepast. Zo zal een marathonloper niet veel hebben aan een explosieve interval training. En andersom zal een powerlifter niet veel hebben aan een lange duurlooptraining. Deze voorbeelden zijn vrij sport specifiek. Maar dit principe geldt ook voor mensen die conditie willen verbeteren. Zij zullen niet veel baat hebben bij zware krachttraining. Het principe van specificiteit richt zich op het doel waarmee iemand sport.

Het principe van reversibiliteit

FietsenTrainingen hebben een positief resultaat op het lichaam (bij de juiste uitvoering). Zo heeft krachttraining effect op de spierkracht en weerstand tegen spiervermoeidheid. Duurtraining verbetert juist de duur en intensiteit van inspanningen. Maar als de trainingen gestopt worden, zullen de resultaten logischerwijs teruglopen. Uiteindelijk zal het gebeuren dat het niveau helemaal terugvalt naar waar men begonnen is. Dit principe wordt het principe van reversibiliteit genoemd. Het trainen met een onderhoudsplan wordt dan ook aangeraden om volledige terugval tegen te gaan.

Het principe van progressieve belasting

Dit principe is belangrijk om resultaat te kunnen blijven boeken tijdens trainingen. Het principe van progressieve belasting gaat er namelijk vanuit dat overbelasting en progressieve training het fundament zijn van alle trainingen. Als er getraind wordt, zal men hier sterker of sneller van worden. Maar op het moment dat dit gebeurd, went het lichaam hier aan. Dat betekent dat er opnieuw zwaarder getraind moet worden om nieuwe resultaten te kunnen boeken. Voorbeeld: iemand kan net 10 keer squatten met een gewicht van 50 kg. Na een aantal weken lukt het dezelfde persoon om 15 keer te squatten met het zelfde gewicht. Vervolgens verhoogt de persoon het gewicht naar bijvoorbeeld 55 kg maar zakt het aantal herhalingen naar 8 keer. Vervolgens traint hij weer tot het aantal herhaling opnieuw op 15 keer zit. Op deze manier blijft de persoon zijn belastbaarheid verhogen.

Bronnen:

Wilmore, J.H., Costill, D.L., Larry Kenny, W. (2008). Algemene trainingsprincipes. Inspannings- en sportfysiologie.

ontwerp en ontwikkeling: refreshed